Statistiky krádeží motorových vozidel

Zatímco počet odcizených motorových vozidel klesá, u součástek motorových vozidel je trend právě opačný.

ODCIZENÁ VOZIDLA

K odcizení dochází především u těch typů vozidel, které jsou nejčastěji v provozu a u kterých je největší poptávka po náhradních dílech. Naopak běžné typy vozidel japonské a korejské výroby a vozidla méně rozšířených továrních značek, např. americké vozy, jsou dle statistických přehledů odcizovány nejméně.

V souvislosti se zvyšujícím se prodejem korejských a japonských vozidel v posledních letech lze ale předpokládat, že jak bude vozový park stárnout, bude se zvyšovat poptávka i po náhradních dílech těchto vozů, což může vést ke zvýšení krádeží uvedených koncernových značek.

Přesto, že počet odcizených vozidel v České republice postupně klesá, objasněnost jedlouhodobě na nízké úrovni, a ani v roce 2012 se ji výrazně zvýšit nepodařilo.

V České republice od roku 2003 klesá počet krádeží motorových vozidel dvoustopých, které tvoří největší podíl odcizených vozidel. Přesto, že počet odcizených vozidel v České republice postupně klesá, objasněnost je dlouhodobě na nízké úrovni, a ani v roce 2012 se ji výrazně zvýšit nepodařilo.

Zjištěno krádeží 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
dvoustopých motorových vozidel 24174 23133 21980 20175 19501 18011 13954 12349 11647 10403
jednostopých motorových vozidel 1157 1097 1060 821 828 782 816 760 746 724
věcí z automobilů 65877 59459 51624 48474 51516 49430 46613 39455 33230 28751
součástek motorových vozidel 6336 6344 6620 6267 5829 6450 7099 8794 9967 9577
Objasněnost
v %
Dvoustopá vozidla Jednostopá vozidla Věci z vozidel Součástky vozidel
2003 15 % 35 % 10 % 12 %
2004 15 % 25 % 9 % 13 %
2005 16 % 28 % 9 % 14 %
2006 14 % 25 % 9 % 13 %
2007 14 % 26 % 8 % 10 %
2008 15 % 26 % 7 % 9 %
2009 16 % 22 % 8 % 10 %
2010 15 % 17 % 8 % 9 %
2011 17 % 16 % 7 % 10 %
2012 16 % 20 % 8 % 10 %

Rizikové faktory

Mezi nejrizikovější regiony České republiky co do počtu krádeží motorových vozidel dvoustopých patřily v roce 2012:

  • hlavní město Praha
  • oblast Severních Čech (Ústecký a Liberecký kraj),
  • Středočeský kraj,
  • Moravskoslezský kraj obrázek

SOUČÁSTKY MOTOROVÝCH VOZIDEL

Zatímco počet odcizených motorových vozidel klesá, u součástek motorových vozidel je trend právě opačný. V roce 2012 bylo odcizeno 9 577 součástek z vozidel, což je o 3.748 součástek více (tj. 2,5× více) než v roce 2005.

Mezi nejčastěji odcizené součástky patří:

  • kola, ochranné kryty kol
  • řídící jednotky
  • světla
  • čelní skla s dálniční známkou
  • airbagy
  • autobaterie a další. obrázek

Jeden z hlavních důvodů poklesu krádeží dvoustopých vozidel je lepší zabezpečení vozidel a vyšší nároky na pachatele trestné činnosti (neplatí však vždy i pro organizované skupiny pachatelů).

Ke krádežím motorových vozidel dochází zejména v následujících exponovaných oblastech

  • městské aglomerace – sídliště
  • větší parkoviště u supermarketů, hotelových zařízení apod.
  • rekreační oblasti (např. lyžařská centra, okolí turistických cílů, koupaliště…)
  • boční uličky s nedostatečným osvětlením
  • místa s malou frekvencí pohybu osob či vozidel.

K dalšímu okruhu rizikových faktorů lze zařadit i vlastní chování vlastníků vozidel. Jde například o opomenutí uzamčení vozidla, ponechání klíčků ve vozidle nebo ponechání věcí ve vozidle na viditelném místě (doklady, mobilní telefony, navigace, autorádia, oděvy, zavazadla, lyže, jízdní kola apod.).

Vozidla velmi často nebývají, vyjma klíčků s imobilizérem, nijak dále zabezpečena, a pokud ano, převažují mechanické způsoby zabezpečení, které zkušený pachatel dokáže velmi snadno odstranit. Moderní satelitní systémy, které umožňují dohledání odcizeného vozidla, především na bázi GPS, nejsou zatím bohužel v ČR příliš časté a zpravidla jsou využívány pouze u luxusních vozidel.

Získáno a publikováno s laskavým svolením JUDr. Jany Horákové – Odbor bezpečnostní politiky Ministerstva vnitra ČR